بر شیمی فیزیک غیر تعادلی یک گزارش انتقادی و جامع از شیمی فیزیک غیر تعادلی
نوشته شده توسط : محسن راد

 بر شیمی فیزیک غیر تعادلی یک گزارش انتقادی و جامع از شیمی فیزیک غیر تعادلی از زاویه نظری و تجربی ارائه می دهد. این شامل طیف گسترده ای از پدیده های غیر تعادلی از حالت پایدار نزدیک به تعادل به منطقه غیر خطی است که شامل گذار به دوقطبی بودن ، نوسانات زمانی ، نوسانات فضایی-زمانی و سرانجام دور از پدیده های تعادلی مانند تشکیل الگوی پیچیده ، بی ثباتی پویا در واسط ها می شود. ، هرج و مرج و پدیده های پیچیده رشد (فراکتال) در سیستم های فیزیکوشیمیایی.مقدمه ای بر هندسه غیر اقلیدسی برخی از مباحث مقدماتی مربوط به هندسه غیر اقلیدسی ، از جمله هندسه های هذلولی و بیضوی را پوشش می دهد. این کتاب در سه بخش و شامل هشت فصل تنظیم شده است. بخش اول شواهد ریاضی پنجمین اصل اقلیدس را در مورد وسعت یک خط مستقیم و نظریه موازی ارائه می دهد. بخش دوم برخی از مشکلات هندسه هذلولی را شرح می دهد ، مانند موارد مشابه با و بدون یک عمود بر مشترک. این قسمت همچنین به روابط طوسی و مثلث می پردازد. بخش سوم هندسه های بیضوی تک و دو را بررسی می کند. این کتاب برای دانش آموزان اصلی ریاضیات ، هنرهای لیبرالی و فلسفه ارزش زیادی خواهد داشت.
بخش اول کتاب به مطالعات نظری و تجربی در مورد پدیده های حمل و نقل در غشاها (ترمو اسمز ، الکترواسموتیک) و در سیستم های مداوم (انتشار حرارتی ، اثر سورت) نزدیک به تعادل می پردازد. ترمودینامیک ، که اصلی ترین ابزار نظری برای این منطقه است. تحولات بعدی در ترمودینامیک غیرقابل برگشت گسترده و دینامیک مولکولی غیر تعادلی در پیوست مورد بحث قرار گرفته است.
بخش دوم به حالتهای پایدار غیر خطی و انشعاب به چند پایداری ، نوسانات زمانی و مکانی-زمانی (امواج شیمیایی) می پردازد. به طور مشابه قسمت دوم به پدیده های پیچیده تری مانند هرج و مرج و رشد فراکتال که در فاصله بسیار دور از منطقه تعادل رخ می دهد ، می پردازد. تکنیک های ریاضی جدیدتر برای بررسی چنین پدیده هایی همراه با مطالعات تجربی موجود.
قسمت چهارم به پدیده های غیر متعادلی مشابه در سیستم های واقعی (سیستم های اجتماعی-سیاسی ، امور مالی و زندگی و غیره) می پردازد که برای آنها سیستم های فیزیکی-شیمیایی که در فصل های قبل مورد بحث قرار گرفت ، مدلی مفید برای توسعه نظریه های مبتنی بر علم غیر خطی ارائه می دهد. و علم پیچیدگیاین کتاب یک گزارش انتقادی از مطالعات نظری در مورد پدیده عدم تعادل از منطقه نزدیک به تعادل تا تعادل دور ارائه می دهد
مطالعات تجربی گزارش شده است که آزمون نظریه ها و محدودیت های آنها را ارائه می دهد
تأثیر مفاهیم توسعه یافته در شیمی فیزیک غیر متعادل در جامعه شناسی ، اقتصاد و دیگر علوم اجتماعی و سیستم های زنده مورد بحث قرار گرفته است





:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: